ساعات کاری : همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 9 الی 22 | تلفن تماس 09113461899

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از فتوشاپ گریزانید؟در صورت صحت این مطلب لازم است مجموعه آموزشی پیش رو را با دقت مطالعه فرمایید، ما نرم افزار فتوشاپ را مرحله به مرحله به شما معرفی خواهیم نمود. در این بخش از آموزش فتوشاپ قصد معرفی ابزارها را داریم.

در نگاه اول این‌گونه به نظر می‌رسد که کار با نرم‌افزار فتوشاپ بسیار دشوار بوده و همین امر موجب دلهره‌ی افراد شود ولی ادوبی فتوشاپ با گنجاندن ابزارهای کاربردی در درون خود قادر است برای کاربران از مبتدی تا پیشرفته بسیار مفید و کارآمد باشد. تقریبا می توان گفت که قلب تپنده ادوبی فتوشاپ همان جعبه ابزاری است که در درون خود دارد. این جعبه ابزار تمام نیاز شما برای طراحی را مرتفع ساخته و بهترین اثر را از شما به یادگار خواهد گذاشت.

اگر شما جزء کاربران حرفه‌ای فتوشاپ نباشید ممکن است با باز کردن ادوبی فتوشاپ حیرت کنید چراکه این نرم‌افزار از ابزارها و منوهای زیادی در یک محیط خاکستری تشکیل شده‌اند. امکان دارد این حیرت با دیدن نسخه جدید نرم‌افزار بیشتر شده و موجب دلهره فرد شود. به گونه‌ای که سبب شود تا فرد هرگز سراغ فتوشاپ نرود و با خود فکر کند این ابزارها و منو آن‌قدر ترسناک است تا جلوی کار حرفه‌ای من در ویرایش و روتوش تصاویر را بگیرد؟ باید صادقانه بگوییم که حتی حرفه‌ای‌ها هم در از نقطه‌ی خاصی شروع به فعالیت کردند و در ابتدا دانش خاصی نداشتند و در مرحله اول، کار ویراش تصاویر را با باز کردن این نرم‌افزار انجام دادند.

اگر این صحنه را زمان باز کردن ادوبی فتوشاپ مشاهده می‌کردید قطعا با اشتیاق بیشتری به کار ویرایش تصاویر ادامه می‌دادید!

ابزارها در فتوشاپ

برای تنظیمات سفارشی محیط ادوبی فتوشاپ چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

پس از نصب ادوبی فتوشاپ و باز نمودن آن محیطی متشکل از کادرهای گوناگون مثل: پنل‌ها و پالت‌های مختلف را خواهید دید، پس باید راه‌حلی را انتخاب کنید تا محیط کاری راحتی را داشته باشید. در صورتی که کمی حرفه‌ای باشید و بدانید که قرار است از این نرم‌افزار در کدام حیطه (برای مثال: نقاش، طراح و عکاس) استفاده کنید، راحت‌تر می توانید تنظیمات محیط کاری را با آن‌چه مد نظرتان است همسو کنید.

لازم به ذکر است که در فتوشاپ CS5 و نسخه های بالاتر هر تغییری که به کار بگیرید در آن محیط ذخیره خواهد شد و در مراجعه‌های بعدی مجبور به تنظیمات مجدد ندارید. برای آن که بتوانید محیط کار خود را سفارشی سازی کنید می توانید از سمت راست نوار منو در بالای پنجره گزینه  را انتخاب نمایید.

اکنون اگر به قسمت بالای پنجره ادوبی فتوشاپ خود نگاهی بیندازید متوجه تغییراتی خواهید شد. با کلیک نمودن روی همان اسمی که برگزیدید، وارد محیط کاربری سفارشی خود می‌شوید. حالا بدون هیچ گونه نگرانی از این که تنظیمات اصلی ادوبی فتوشاپ تغییر کند می توانید به کار خود ادامه دهید.

“نکته ای محض بالا بردن اطلاعات خوانندگان این که شرکت ادوبی برای فهمیدن عکس‌های ویرایش شده از هوش مصنوعی استفاده کرده و به راحتی قادر به تشخیص عکس های دستکاری شده با فتوشاپ است.”

سفارشی کردن ابزارها در فتوشاپچگونه نوار ابزار را سفارشی سازی کنیم؟

در حقیقت نوار ابزار فتوشاپ، مکانی است که ابزارهای کار با منو فتوشاپ در آن قسمت، جای دارد. به صورت پیش فرض، نوار ابزار در گوشه پنجره ادوبی فتوشاپ قرار داده شده است و در حالت قفل به سر می‌برد. اگر روی فلشی که در بخش بالای این نوار وجود دارد، یعنی با  می‌توانید نوار ابزار را در دو ستون یا یک ستون به نمایش درآورید. هم‌چنین برای راحتی کار با این نوار می توانید آن‌ها را در هر قسمت که راحتید قرار بدهید.

پالت گزینه‌ها در کجا قرار دارد؟

در صورتی که به قسمت فوقانی پنجره ادوبی فتوشاپ نگاهی بیندازید، می‌بینید که پالت گزینه‌ها در آن‌جا گنجانده‌ شده‌اند. در حقیقت با برگزیدن هر ابزاری قادر خواهید بود تنظیمات مربوط به آن را در این پالت اجرایی کنید. بنابراین هر ابزاری که در نوار ابزار قرار دارد گزینه‌ها و خصوصیت‌هایی دارد که در این پالت به نمایش در می‌آید. از طرفی گزینه‌های این ابزار بسیار توانمند بوده و فهمیدن نکان مربوط به آن در مراحل مختلف کار با ادوبی فتوشاپ بسیار  کمک کننده خواهد بود.

پالت گزینه‌هامعرفی ابزارها و کلید میان‌بر

برای این که بتوانید این ابزار را از طریق میانبر انتخاب کنید باید کلید M را بفشارید. در حقیقت این ابزار را می‌توان به عنوان یک ابزار پایه برای بخش‌های مد نظر که به صورت مربع با مستطیل هستند، انتخاب نمود. در صورتی که مثلث کوچک کنار آن را انتخاب کنید می توانید دایره رسم کنید کلید میانبر برای رسم دایره Shift+M است.

کلید میان‌بر برای رسیدن به ابزار حرکت یا Move استفاده از کلید V است. این ابزار یکی از ابزارهای پایه‌ در نرم‌افزار فتوشاپ محسوب می شود. زمانی که شما قصد حرکت دادن محدوده‌ی انتخاب شده‌ی خود را داشته باشید، با کمک این ابزار می توانید قصد خود را اجرایی کنید. در حقیقت فرمان cut و copy را نیز با استفاده از همین ابزار و کلیدهای میان‌بر می توان انجام داد. البته گفتنی است با کلیلک نمودن روی لایه مورد نظر هم می توان این ابزار را به کار برد.

کلید میان‌بر برای رسیدن به ابزار مذکور فشردن کلید L است. شما با استفاده از این ابزار می توانید خیلی سریع قسمت مورد نظر خود را یا بخشی از تصویر را با کشیدن موس(مانند رسم شکل) انتخاب نمایید. مضاف بر این از کلیدهای ترکیبی Shift+L هم در این ابزار قادر خواهید بود به سایر ابزارهای انتخابی دسترسی داشته باشید که عبارتند از ابزار چند ضلعی (Polygonal lasso) و ابزار انتخاب مغناطیسی (magnetic lasso tools) است.

این ابزار سوای بر این که در نوار ابزار وجود دارد، با استفاده از کلید میانبر w نیز می توان آن را انتخاب کرد. با کلیک روی این ابزار و کشیدن موس روی مکان مورد نظر، آن قسمت انتخاب می شود و گویی قلم‌مو را برای انجام کار خود انتخاب نمایید. به خاطر بسپارید که برای بزرگ و یا کوچک نمودن آن می توانید از کلیدهای] و [ استفاده کنید. کلید ترکیبی برای رسیدن به این ابزار shift+w است. در حقیقت با انتخاب این ابزار و هم‌چنین انتخاب بخشی از تصویر، همه قسمتهایی از تصویر که شبیه به همان قسمت رنگ‌آمیزی شده برگزیده خواهد شد.

 

دانلود فایل PDF معرفی ابزارها در فتوشاپ(جلسه دوم)

 

بستن